Melatonin a modré světlo

modré světlo
modré světlo

Melatonin je hormon produkovaný žlázami epifýzy a ovlivňuje náš cirkadiánní rytmus (střídání dne a noci). Jeho úloha spočívá v předání informace organismu, že je noc, tedy čas na spánek, proto se mu taky říká "spánkový hormon. Jeho sekrece je ovlivňována dopadem světla na sítnici - když je úplná tma, je ho v krvi vyplavováno nejvíce (podle výzkumu nejvíce mezi 2-4 hodinou ranní). 

Jaké další funkce melatonin má?

Melatonin není pouze spjatý s kvalitním spánkem, působí i jako antioxidant, kdy pomáhá snížit náš oxidační stres po náročném tréninku, také napomáhá při hubnutí/nabíraní, podle některých výzkumů může snížit i riziko některých nádorových onemocnění. Také ovlivňuje kardiovaskulární systém, náladu, naše vodní hospodářství, snižuje tělesnou teplotu a zajišťuje lepší prokrvení.

Modré světlo

Produkce melatoninu je v dnešní době enormně snižována modrým světlem. Před spánkem sjíždíme Instagram, koukáme na Netflix, čímž tělu jasně vysíláme signál, že je den a výrazně se tak ochuzujeme o jeho tvorbu. 

Je tedy modré světlo špatné pro náš organismus?

Obecně ne. Denní světlo se skládá právě z modré složky, která řídí naše vnitřní hodiny. Je tedy jasné, že přes den je modré světlo naprosto v pořádku. Problém ale nastává při večerním hodinách, kdy nám modré světlo naopak škodí, sekrece melatoninu je nedostatečná a my můžeme mít problém jak s usnutím, tak i s nekvalitním spánkem.

Proč je kvalitní spánek tak důležitý?

Kvalitní spánek se promítá prakticky ve všech činnostech, které přes děláme, ať už je to trénink, dieta, nabírání svalové hmoty, mohla bych pokračovat do nekonečna. Teď už melatonin zní docela důležitě, viď? 

Jak můžeme snížit modré světlo? 

  • Poslední dvě hodiny před spánkem vypni veškerá zařízení, která modré světlo produkují - mobil, televizi, notebook či tablet.
  • Pokud bez mobilu nevydržíš, nastav si na něm noční režim displeje.
  • Vliv modrého světla můžeš snížit i výběrem správných žárovek do pokoje. Vybírej si ty, které nevyzařují bílé až světle modré světlo nebo takové, u nichž se dá barva nastavit.
  • Existují i speciální brýle, které modré světlo nepropouští. Můžeš s nimi tak koukat na oblíbený seriál či projíždět Instagram, aniž by ses o svůj biorytmus musel bát.

Není to ale pouze o modrém světle. Důležitá je i správně zvolená strava před spaním, určitá pravidelnost usínání a probuzení, správně nastavená teplota v místnosti, a tak dále. Ale o tom zase příště😊.