Největší mýty ve stravování

29.01.2021

V dnešní době internetu a sociálních sítí máme k dispozici opravdu hodně informací. Některé jsou k užitku, při čtení jiných mají někteří z nás chuť rozběhnout se hlavou proti zdi. Pojďme si v tom jednou pro vždy udělat jasno a shrnout si ty největší omyly, které nás za postavou snů brzdí. 

  • Pokud začnu jíst zdravě, zhubnu

Většina lidí si v dietním režimu jako první běží nakoupit hromadu zdravých potravin s pocitem, že co je zdravé, to je taky dietní. Klíčem k hubnutí ovšem není zdravá strava, ale menší energetický příjem než výdej, jinak řečeno kalorický deficit. Kromě kalorického deficitu je podstatný i dostatečný příjem bílkovin, který by se měl pohybovat okolo 1,6-2,2 g/kg.

  • Ze sacharidů se přibírá

Jediné, z čeho se přibírá, je kalorický nadbytek, tedy opak kalorického deficitu. Znamená to tedy, že toho sníme více než vydáme. Keto dieta, která je založená na minimálním příjmu sacharidů, je často spojovaná se zázračnými příběhy o zhubnutí. ALE díky vyřazení sacharidů ze stravy není doplňován zásobní glykogen, který se začne vyčerpávat a s jedním gramem glykogenu odejdou také 3 ml vody. Asi chápete co tím chci říct - to "zhubnutí" není tak divoké, jak na první pohled na váze vypadá.

  • Musím jíst 5x denně malé porce

Nemusíte. Je úplně jedno, jestli sníte 3 jídla nebo 5 jídel denně, důležitý je nakonec hlavně celkový denní příjem. Nic jako zrychlený metabolismus při více jídlech denně neexistuje. Dokonce se objevují názory, že pro správnou funkci cirkadiánního rytmu (vnitřní hodiny, které nám říkají, kdy je noc a kdy den) je vhodné jíst maximálně 2-3 větší jídla denně.

  • Ovoce jen dopoledne

Jestli vám někdy něco radil, ať jíte ovoce jen dopoledne, protože se k večeru ukládá do tuků, radši už se ho nikdy na nic neptejte. Naše tělo netuší, kolik je hodin, takže pokud máte chuť v sedm večer na banán, klidně si ho dejte. Řešit bychom měli spíše jídlo těsně před spaním, kde bychom se měli vyhnout těžkým či silně kořeněným jídlům. Celkově bychom měli jíst naposled 1,5-2h před spaním.

  • Tekuté kalorie se nepočítají

Pokud se celý den držíte, abyste si nedali kousek čokolády, ale bez problému vypijete dva litry coly, či si dáte každý den skleničku alkoholu, progress nečekejte. Velká sklenice Coca coly (0,5l) má 225 kalorií, z toho 55 g cukru. Kdybychom to porovnali například se Snickerskou, která má 240 kalorií, z toho 26 g cukru, dojdeme k závěru, že se tekuté kalorie opravdu počítají. To samé platí pro alkohol, který kromě své kalorické hodnoty má i negativní dopad na tělo v podobě zpomalení biochemických procesů, jelikož tělo bere alkohol jako toxickou látku a její vyplavování upřednostňuje před ostatními procesy v těle.

  • Lepek lepí střeva a je nepřítelem diet

Neznám nikoho, kdo by aspoň jednou za život během diety nezkusil vyřadit lepek z jídelníčku. Pravda je ale taková, že vyřazení lepkou nám žádné benefity nepřinese. To, že si dáme koláč, ve kterém je pšeničná mouka nahrazená nějakou bezlepkovou, nás hubenější ani zdravější neudělá, lepek prostě není tak škodlivý, jak ho všichni považujeme. Výjimka platí pro osoby s intolerancí či s citlivostí na lepek. Dalším omylem je jeho "lepení střev", naopak vyřazením skupin potravin obsahující lepek ze stravy se připravujeme o některé živiny, jako vitamín B, vlákninu v celozrnných výrobcích či minerály. Pokud už jste někdy vyřazením lepku ze stravy zhubli, bylo to z důvodu snížení celkového příjmu a opět - kalorického deficitu.

  • Čím míň budu jíst, tím lépe

Kdybychom měli začátek diety k něčemu přirovnat, byl by to určitě běh. Pokud máte před sebou delší trať, je docela podstatné, jak začnete. Pokud to napálíte hned ze začátku, moc daleko nedoběhnete. Naopak když si zvolíte vhodné tempo a budete trpěliví, cíl nemůžete minout. Většina lidí se snaží mít co nejrychlejší výsledky za co nejkratší dobu. Začnou na opravdu malém příjmu, ale za čas se tělo na tento příjem adaptuje a váha se zastaví. Tím jedinci reagují opětovným snížením příjmu až nakonec nemají co jíst a váha furt stojí. Při dlouhodobém strádání můžete přijít i o menstruaci či mít zdravotní komplikace. Ideální cestou je poradit se s nutričním terapeutem či někým komu věříte a kdo tomu rozumí.            


Doufám, že se Vám náš článek líbil a něco jste si z něj odnesli. Míša, Stronglife